Spółka CPK ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego lotniska CPK. Szacowana wartość umowy przekracza próg 5 mld złotych.
To największy z zaplanowanych w 2025 roku przetargów CPK. Podpisanie umowy na terminal planowane jest w 2026 roku, a finał prac budowlanych przed końcem 2031 roku. Zbliżające się kontrakty to szansa dla polskich firm budowlanych oraz impuls dla rodzimej gospodarki.
Postępowanie na wybór generalnego wykonawcy jest jednym z najważniejszych kontraktów związanych z Lotniskiem CPK. Oferty można składać do 29 sierpnia bieżącego roku. Do kolejnego etapu postępowania, czyli właściwego dialogu konkurencyjnego, spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów.
Premier Donald Tusk zapowiedział wcześniej, że w
postępowaniu będą preferowane polskie firmy. Ich interesy ma zabezpieczać „szczególny sposób postępowania” zleceniodawcy.
Bez firm z Chin i Turcji– Program inwestycyjny CPK realizowany jest konsekwentnie i krok po kroku. Wpisujemy się w wyznaczony przez rząd kierunek wspierania polskiej gospodarki. Wdrożyliśmy mechanizmy, które już na etapie wyboru wykonawców zwiększają szansę, że w realizacji kontraktu budowlanego będą maksymalnie zaangażowane firmy z doświadczeniem w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce i zatrudniające pracowników w naszym kraju. Celem pośrednim jest zwielokrotnienie korzyści dla polskiej gospodarki – tłumaczył Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
– Wyłączamy z postępowania firmy, które nie mają zawartych umów z Unią Europejską, czyli podmioty z Chin i Turcji. To konsekwencja wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE. Liczymy na to, że przyjęte przez nas rozwiązania będą nie tylko impulsem dla polskiej gospodarki, ale również na to, że wszystkie pieniądze wydane na ten projekt zostaną przede wszystkim w Polsce. Zwiększą się wpływy podatkowe i będzie to także bardzo duży impuls dla rynku pracy. Inwestując w sumie 43 mld złotych w budowę nowego lotniska musimy brać ten element pod uwagę – podkreślił sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, który wspomniał o jeszcze jednej ważnej sprawie.
– Rozpoczęliśmy budowę tunelu dalekobieżnego między Łodzią Fabryczną a przystankiem Retkinia. Tu jest kolejna dobra informacja. Wczoraj KIO (Krajowa Izba Odwoławcza - przyp. red.)
odrzuciła odwołania dwóch firm, startujących w tym przetargu, w związku z czym wybrany przez nas wykonawca, konsorcjum PORR, jest dalej wykonawcą tego tunelu i spodziewamy się w ciągu najbliższych tygodni podpisania finalnej umowy – dodał Lasek.
Terminal lotniska CPK będzie miał powierzchnię 450 tys. mkw. Dla porównania na Lotnisku Chopina ma 165 tys. mkw. Budynek główny będzie połączony z pirsami pasażerskimi, którymi podróżni dotrą bezpośrednio do samolotów. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170. Projekt terminala przygotował master architekt, wybrane w przetargu konsorcjum architektoniczne Foster+Partners i Buro Happold we współpracy z ponad 30 firmami. W skład dokumentacji budowlanej wchodziło ponad 6200 rysunków projektowych i ponad 50 raportów.
– Wymagania postawione w postępowaniu mają na celu pozyskanie do współpracy podmiotów, które są w stanie wykonać zamówienie na wysokim poziomie, a także potrafiące poruszać się nie tylko po międzynarodowych standardach budowlanych, ale także polskich wymaganiach prawnych dotyczących procesu budowlanego. Takie podejście do postępowań zakupowych może być dla polskich firm szansą na powtórkę ze scenariusza znanego np. z Hiszpanii, która m.in. dzięki dużym inwestycjom infrastrukturalnym finansowanym ze środków UE zbudowała silny potencjał firm budowlanych – wyjaśnił dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Warunki i kryteria selekcjiKryteriami oceny ofert będzie cena, technologia i organizacja robót oraz warunki gwarancji. Do warunków, które stawiane są wykonawcom, należą:
1) Osiągnięcie przychodu rocznego w wysokości 4 mld złotych w każdym roku, z ostatnich czterech lat obrotowych.
2) Zrealizowane w okresie ostatnich 10 lat budowy wraz uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie przynajmniej dwóch obiektów z sektora lotniczego lub budynków kubaturowych niemieszkalnych o wartości co najmniej 300 mln złotych.
3) Doświadczony personel: dyrektor kontraktu, kierownik budowy i koordynator ds. BIM muszą znać język polski na poziomie umożliwiającym realizację zamówienia.
Jak wynika z kryteriów selekcji, wykonawcy ubiegający się o kontrakt na budowę terminala otrzymają po dwa punkty za każdą robotę budowlaną zrealizowaną w okresie ostatnich 15 lat, o wartości co najmniej 300 mln złotych netto, polegającą na budowie lub przebudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, obiektów z sektora lotniczego lub budownictwa kubaturowego niemieszkalnego, zlokalizowanych na terytorium państw członkowskich UE lub na terytorium państw członkowskich EFTA.
Kolejne dwa punkty podczas oceny ofert przyznawane będą za każdą robotę budowlaną zrealizowaną w okresie ostatnich 15 lat, o wartości co najmniej 50 mln złotych netto, polegającą na budowie, przebudowie lub rozbudowie, wraz z pozwoleniem na użytkowanie, zlokalizowanego na terytorium Polski pasażerskiego terminala lotniskowego. Za udowodnione doświadczenie w tej kategorii wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie sześć punktów.
Dwa punkty będą mogły zostać przyznane również za każdą zrealizowaną w ciągu ostatnich 15 lat robotę budowlaną, o wartości co najmniej 1 mld złotych netto, polegającą na budowie lub przebudowie, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, pasażerskiego terminala lotniskowego.
W grudniu 2024 r. została podjęta decyzja, że
Polskie Porty Lotnicze (PPL) zostaną mniejszościowym inwestorem Lotniska CPK. Dzięki tej decyzji nowy port lotniczy zostanie zbudowany w oparciu o polski kapitał, aby to polskie podmioty czerpały zyski z zarządzania nową infrastrukturą, która już od pierwszego roku funkcjonowania ma być dochodowa.
44 mln pasażerów w kolejnym etapieLotnisko CPK będzie przystosowane początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. Zostało zaprojektowane w taki sposób, aby można je było elastycznie rozbudowywać i bez zakłóceń dla bieżącej obsługi ruchu lotniczego. Prace budowlane rozpoczną się od budowy fundamentów (palowania) w 2026 roku. Spółka CPK zakłada, że w 2029 roku zakończy się budowa tunelu i stacji podziemnej stacji kolejowej. Jak wynika z harmonogramu Lotnisko CPK powinno zostać uruchomione do końca 2032 roku.
– Postępowanie przetargowe zostało przygotowane w taki sposób, aby w razie potrzeby, wynikającej z rosnącego ruchu lotniczego, można było w każdej chwili zlecić wykonawcy terminala rozszerzenie zakresu prac. W kolejnym etapie możliwe będzie zwiększenie przepustowości do 44 mln pasażerów rocznie. To opcjonalna część zamówienia, dzięki której zachowujemy pełną elastyczność, wobec zmieniających się potrzeb rynku. Planujemy lotnisko, które ma być uruchomione za siedem lat, dlatego musimy już teraz uwzględniać wszelkie możliwe zmiany – dodał Dariusz Kuś, członek zarządu CPK.